Jan LangnerArany Parallelometer-díjas, németországi fogtechnikus mester által kidolgozott stiftrendszert ma a világ egyik legpontosabb (ha nem a legpontosabb) modellkészítő rendszereként tartják számon.

Mivel a fogtechnikus névjegykártyája a modell, ezért nagyon fontos, hogy a pontosságon kívül – ami alapfeltétel – esztétikailag milyen benyomást tesz a fogorvosra. Az sem mellékes, hogy a fogtechnikus milyen modellt vesz a kezébe a munkája során. Jan Langner egy olyan modellszisztémát alkotott meg, amely minden igénypontnak és a legmagasabb elvárásoknak is eleget tesz. A technológia lényege, hogy egy 22 karátos arannyal futtatott pin rendszer, ami 2o-os konicitású, ragasztó használata nélkül kerül egy retenciós perem segítségével a gipszbe. Így, az egyébként alig több mint 30 forintba kerülő stift, többször felhasználható. Ebből következik, ha csak kétszer használja fel a Jet-Fix-Pint, akkor 17, ha háromszor, akkor 11, negyedik felhasználáskor 8,50-be és az ötödik felhasználáskor már csak 6,80-ba kerül egy olyan stift, ami alapját képezi a világ egyik legprecízebb modellkészítésének.

A technológia bemutatása néhány kép segítségével:

A modell, minden fogászati munka kezdete és alapja. A kezdeti lépésekkor a hibák beépülnek az egész munkafázisba és a különböző kis hibák a folyamat végére összeadódnak. Ez az egész munka pontatlanságát eredményez(het)i. Ezért, a végeredmény szempontjából is nagyon fontos, az egyik legfontosabb követelmény, hogy milyen gipszmodell áll rendelkezésünkre. A modell, a fogtechnikus névjegye! Minden ezen áll, vagy bukik. Egy rosszul előkészített modellre a legjobb fogtechnikus is, csak valamilyen pontatlansággal rendelkező kész pótlást tud elkészíteni. A rossz modell, magában hordozza a hibázás – ezzel együtt a korrigálás, vagy esetleg új munka elkészítésének – az esélyét!

A tökéletes modell elkészítésében segít önnek ez, – a világ egyik legelismertebb fogtechnikusa által kigondolt – modellsystem!

Néhány kép ízelítőül a JetPin Modellsystem feldolgozási útmutatásából:

Tűzálló csonkra égetett veneerek és inlayk, onlayk esetében gondot okoz a kontaktpont kialakítása, mert a tűzálló csonkot a fogtechnikus nem tudja ugyan abba a pozícióba visszahelyezni a modellbe, artikulátorba, mint a gipszcsonkot. Ez a probléma akkor állítja a fogtechnikust, megoldhatatlan probléma elé, ha  egymás mellett több venner-t, vagy  onlayt kell elkészíteni, vagy a státusz megköveteli az artikulátor használatát! Ennek a problémának a kiküszöbölésében nyújt nagy segítséget, a takarékos és hihetetlenül pontos Langner féle dublír küvetta.


Néhány kép ízelítőül a Langner féle Dublier Küvetta használatáról:

Sajnos, az artikulatorban levő felső állcsont-modell anatómiailag helyes helymeghatározása, a függőleges helyzet pontos értelmezése esetenként komoly fejtörést és rossz végleges eredményt hoz, mert nem tudjuk pontosan, egzakt módon kijelölni, hogy az arc két fele, hogyan viszonyul egymáshoz. Ez a fogtechnikus szempontjából azért is ütközik nehézségbe, mert nem találkozik a pacienssel, nem látja azt és a lecsiszolt fogcsonkok a gipszmodellen nem nyújtanak megfelelő információt a pontos beállításhoz. Ez aztán az elkészült munka szájbahelyezését követően néha, torz, asszimetrikus külsőt kölcsönöz a paciens számára. Ez a jelenség akkor áll(hat) elő, ha – amint az lent a képeken is látható – az antagonista fogak, egyszerre kerülnek előkészítésre, mondjuk időhiány miatt, mert a paciens utazik.

Ennek a problémának a kiküszöbölését segíti a Linefinder.

Ez az egyszerű, de ugyanakkor nagyszerű, hasznos készülék, könnyen alkalmazható a rendelőben és a laborban is, használatával a technikus pontos képet kap arról, hogy az arc függőleges középvonala, hol helyezkedik el.

A laborban minden használatban levő artikulátorral használható.


Néhány kép ízelítőül a Langner féle Linefinder használatáról:

Jan Langner által kifejlesztett Jandia ledlámpák garantálják a maximális fénykomfortot a nap bármely időszakában. A stabil, fénycsövek megkettőzött fényerejét, hőmérséklet változás nélkül úgy érjük el, hogy közben a színhőmérséklet állandó, a fogyasztás pedig a korábbiak töredéke. Az is fontos szempont, hogy a természetes fény kelvinét megközelítő fénysugár vibrációmentes, ezáltal nem irritálja és rongálja a szemet.

Többszörös fényerő, hatszoros élettartam!
A vezető,  Nyugat-Európai fogtechnikusok laborjaikban Jan Langner féle Jandia lámpákat használnak.
Sok esetben – mivel az állvány kialakítása lehetőséget biztosít rá – a lámpákat kombinálják a kiváló minőségű Leica sztereo-mikroszkóppal, amely a kialakítása miatt megvilágított munkákról alkot képet és ha esetleg útban lenne, vagy használaton kívűl, akkor egy mozdulattal eltávolítható. ( 1. kép lent  )

Nem csak az említett technikai paraméterek, de az optimálisan kialakított ergonómia, helyes magasság, ideálisan a munkaterületet megvilágító kialakítás, no és nem utolsó sorban a design és az anyaghasználat is arra ösztönözte a fogtechnikusokat, hogy e termék nagyon népszerű és elterjedt a fejletteb kultúrával rendelkező országokban.


Néhány kép ízelítőül:

M50 Leica Mikroszkóp

Az új Leica M széria

A Leica M50 Mikroszkóp rendszerrel kibővült a sztereómikroszkópok M-széria osztálya. Az optikai kontrollálhatóság és a kiegészítők hatalmas választéka teszi a mikroszkópot ideálissá a minőség kontrollhoz és hasonló, ipari alkalmazásokhoz.

  • 6, 3-40-szeres nagyíthatóság
  • 5 különböző szintű nagyítás
  • Nagy mélységű befogás a tárgyak térbeli nagyításához
  • Moduláris termék skála: optimális beállítás a mikroszkóp bármilyen alkalmazásához
  • Parfokális optikai rendszer: a fókuszpont a nagyítás mértékének változtatása közben is egy helyben marad
  • ESD dizájn megvédi a statikai áram okozta károsodástól

A  Colour – Jet egy olyan lehetőség a fogtechnikus számára, amely már régóta hiányzott a cégek termékpalettájáról.
Most Jan Langneregy egyszerű ötlettel, nagyon innovatív terméket hozott létre. Az eszköz segítségével a fogtechnikus “házilag” és egyedileg készíthet individuális fogszínkulcsot. Ez nem csak azért jelentős előrelépés, mert így a fogszínkulcs nagyságrendekkel olcsóbb, mint a gyáriak, hanem azért is, mert saját kerámiakemencékben tudjuk kiégetni az egyes színeket. Így nem egy optimális, hanem egy VALÓS színt kapunk, ami a saját laborkörülményeinket tükrözi. Azt a helyzetet, amivel nap mint nap kénytelenek vagyunk szembesülni, dolgozni.


A Colour-Jet, egyéni fogszínkulcs készítővel készített színkulcs előállításának néhány mozzanata:

X